Hungara on Valentines day!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu Hungara on Valentines day!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

Hungara on Valentines day!!

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

14 Februari 2011 | Tanzania, Dodoma

Ik wil iedereen die me lief is en me zo blij maken met al die lieve warme woorden op mijn blog heel hartelijk bedanken. En natuurlijk een Happy Valentine’s Day.
Ik had nooit gedacht dat men in Afrika iets zou doen aan deze Valentijns gedachte. Maar niets is minder waar!
De dag begon net als sommige andere dagen een koude douche, een warme kop koffie, bewolking en een wekker die veel te vroeg al liep.
Voor het ochtend rapport gaan Gerard en ik altijd even langs de maternity om te zien of er nog wat bijzonders is gebeurd die nacht. Er lag een kleine meneer in de couveuse naar zeggen met een gewicht van 1.8 kg, vannacht geboren, slechte start en nu deed hij het wel goed. Nou werk aan de winkel natuurlijk. Ik begon met hem te temperaturen en die kleine jongen had het echt heel koud. 32.2 gr C is toch echt heel erg weinig. Hij lag in de couveuse gewikkeld in 3 lakens, waarvan de eerste natuurlijk nog nat was. Geen wonder dat hij niet warm was geworden. De couveuse stond natuurlijk ook uit toe hij geboren werd en het duurt even voordat hij op temperatuur is. Het is een klein mager stil mannetje die zijn oogjes dicht houdt en heel stil ligt. Hij ademt veel te snel wel 80 -100 x per minuut. Gelukkig was hij aan de zuurstof gelegd. Ik heb hem aan de monitor gelegd en zijn zuurstof verzadiging was eigenlijk best goed. Alleen zoveel ademarbeid, dat houdt geen mens lang vol. Ik heb hem uit al zijn lakens gepulkt en een mutsje opgegeven. Binnen een paar uur was zijn temperatuur doorgeschoten naar 38, oeps snel weer afbouwen. Toen ik net om 14.00 uur wegging had hij een goede temperatuur en lijkt het erop dat hij wat rustiger wordt. Zijn moeder is 20 jaar en kijkt me met grote ogen angstig aan. Het is moeilijk voor haar om haar baby zo te zien liggen. Een collega helpt haar met het afkolven van de eerste moedermelk. We gebruiken daarvoor een handborstpomp die ik vanuit het SFG van de lactatiekundige heb gekregen. Het is onwennig want dat zijn ze hier niet gewend, uiteindelijk wordt toch de handmethode gebruikt. Misschien later nog eens proberen. Afkolven doen ze hier door hun borst met de hand te ‘melken’ een apart gezicht, moeder moet er eigenlijk ook wel om lachen.
Nu start het trainen on the job. Iedere dienst die nieuw binnenkomt ga ik vertellen over de couveuse en monitor. Hoe hij werkt, waar je op moet letten en wat je moet doen. Dit is nog beter dan mijn presentaties met de PowerPoint. Nu heb ik een levend voorbeeld. Ik laat ze met de monitor spelen en aan de hand van de manual die ik gemaakt heb laat ik ze de te volgen stappen nemen. Ik druk ze op het hart dat ze me altijd mogen bellen en dat ik het graag nog eens uit kom leggen. Ik hoop dat ze gebruik maken van de tijd dat ik hier nog aanwezig ben. Want het gaat al snel genoeg. Jammer dat ze me vannacht niet gebeld hebben, maar ach het is niet terug te draaien. Iemand had mijn telefoonnummer weggehaald. Dus heb ik het weer opnieuw opgehangen met de mededeling dat ze dat toch echt mogen gebruiken.
Na alle jongens die zijn geboren wordt het toch echt tijd voor de meisjes. Er was zojuist een keizersnede en jahoor…. Een meisje!! Hungara en dat on Valentine’s Day. Een prachtig mooi meisje van 3.3 kg, ik laat ze de moeder vertellen dat ik helemaal weg ben van haar. Haha waarschijnlijk maakt het de moeder niet uit wat ik ervan vind. Ik weet dat ze helemaal gelukkig is met haar prachtige dochter, dit was haar wens. Hungara mama!!

With Love Angela

  • 14 Februari 2011 - 12:51

    Jan:

    leuke verhalen, ga zo door11

  • 14 Februari 2011 - 12:59

    Sandra:

    nou ben benieuwd hoor hoe dit ukkie zich gaat houden,
    leuk dat je nu de couv live kan demonsteren
    succes ook met de doktoren!!
    ennne aplaus he xxsan

  • 14 Februari 2011 - 13:58

    Mirjam:

    Fijne valentijnsdag!

  • 14 Februari 2011 - 14:54

    Ineke:

    Ik vind het geweldig zoals je bezig bent en word er helemaal enthousiast van. Ik hoop dat ik straks ook zo'n mooie tijd mee mag maken.
    Fantastisch dat je je kennis zo kan overbrengen. Geniet maar van deze periode ook al valt het vroege opstaan en de koude douche niet mee, straks verlang je er waarschijnlijk naar terug.
    liefs Ineke.

  • 14 Februari 2011 - 16:02

    Conny:

    Een fijne valantijnsdag en leuk weer een meisje, werd eigenlijk wel tijd. Voordeel voor het meisje zij heeft meer keus hihihihi.

    Ach het is eigenlijk wel schattig dat ze de couveuse gebruiken, nu nog op de juiste wijze, je hebt nog wat te doen voor je naar huis gaat. Met zo'n kleine in de couveuse gaat het ook meer leven.

    Tja en de tijd vliegt voorbij. Geniet en een warme groet Conny

  • 14 Februari 2011 - 17:26

    Yolande:

    Hoi Angela,

    iedere keer lees ik je verhalen. Zoals ik al eerder zei: aangrijpende verhalen en heel mooi geschreven.

    liefs
    Yo

  • 14 Februari 2011 - 18:19

    Annemieke:

    Ik laat te weinig berichtjes voor je achter, maar ik volg je op de voet!
    Fijne valentijnsdag!

    Liefs Annemieke

  • 14 Februari 2011 - 20:49

    Nelleke:

    Hoi Angela,

    Nog niet gereageerd op je verhalen,maar ik vind het geweldig hoe je dit doet. Wat zijn wij dan verwend in Nederland. Ik wil je heel veel sterkte en geluk wensen voor de resterende tijd.

    Groetjes, Nelleke R.

  • 14 Februari 2011 - 22:20

    Fam Broere:

    dag mammie,
    Het is idd handig als ze je bellen, om uit te komen leggen, nu je er nog bent. Wel fijn dat je meteen doorhad dat de kleine in natte dekens lag, en dat de temp daarna snel weer omhoog ging!
    En leuk dat er nu meisjes geboren worden! :-)
    Hier is alles goed. Heb vandaag een grote bos rozen van mijn mannetje gehad. (had tie laten bezorgen) en ik had wat kleine dingentjes voor hem, oa een tekening van Nina.
    Lijkt me trouwens wel pittig: iedere keer zo'n koude douche!
    Nou lieve mam, Talk To Ya Later!

  • 15 Februari 2011 - 15:06

    Marian Larsen:

    Leuk om je zo te kunnen volgen.
    Van alle informatie die ze krijgen,blijft vast wel wat van hangen!!!
    Ik werkte zelf in Zambia, en herken er veel in!!
    Nog 10 dagen, lees ik!! Zet hem op!!
    Veilige terugreis en tot ziens in ut Amphia!!
    Groetjes, Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Makiungu 2011

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2011

hello and goodbye

22 Februari 2011

Een anti climax

21 Februari 2011

Het grootste compliment

20 Februari 2011

Vooruitgang… stap voor stap.

18 Februari 2011

Spitsuur in de maternity
Angela

Habari uit Makiungu

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 48336

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 02 April 2016

Makiungu 2016

12 September 2014 - 11 Oktober 2014

Makiungu 2014

30 Maart 2013 - 27 April 2013

Makiungu 2013

20 Januari 2012 - 11 Februari 2012

Makiungu 2012

29 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Makiungu 2011

18 April 2009 - 10 Mei 2009

Makiungu

Landen bezocht: