Vooruitgang… stap voor stap. - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu Vooruitgang… stap voor stap. - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

Vooruitgang… stap voor stap.

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

20 Februari 2011 | Tanzania, Dodoma

Als ik bedenk of we vooruitgang hebben geboekt de afgelopen weken dan kan ik daar voorzichtig ja op zeggen. Vanaf vandaag zullen Esther en Renalda (beide verpleegkundigen) aanspreekpunt zijn voor de couveuse en de monitor. Ik leer hen alle kneepjes en geef ze een uitgebreide beschrijving van wat ze moeten doen en laten. En vooral dat ze hun collega's motiveren, controleren en onderwijs geven. Heel belangrijk dat er mensen zijn die zich ook verantwoordelijk voelen,voor het wel en wee van de pasgeborenen die extra aandacht nodig hebben. De couveuse wordt wel gebruikt maar het bijhouden van controle's als temperatuur etc, dat is toch lastig. Ik hoop dat deze 2 lieve mensen in staat zijn om dit onder de aandacht van hun collega's te houden. Dorothy (het afdelingshoofd) zal er zeker ook wel voor zorgen dat men zich blijft ontwikkelen, tenminste dat heeft ze mij beloofd. Ik ga in ieder geval email-contact met haar onderhouden zodat we gegevens kunnen uitwisselen.
Deze week hebben Gerard en ik een gesprek gehad met Maria en Justine over de nieuwbouw van de maternity. De tekeningen zijn prachtig en als dit alles gerealiseerd wordt dan zal het een grote vooruitgang zijn voor de patiënten, maar ook voor het personeel. Er komen toiletten en douches en 4 verloskamers ipv nu 1 verloskamer met 2 bedden die gescheiden worden door een enkel gordijn! Er komt een speciale ruimte voor de zieke baby's en 3 couveuses. Er is er nu 1 en 2 worden aangeschaft met het geld wat de kinderen van het STC in Rotterdam bij elkaar hebben verzameld met hun ludieke actie, geweldig!
De voorbereidingen zijn begonnen. Er stond een telefoonhuisje wat inmiddels gesloopt is en er wordt een nieuwe behuizing gemaakt voor de dieseltank die nu ook in de weg staat. Het is fijn om te zien dat dingen nu ook werkelijk van start gaan en dat het dus echt gaat gebeuren. Het is de bedoeling dat er eind maart gestart wordt met de bouw en dat het ongeveer een half jaar gaat duren voordat het klaar is. Tijdens het volgende bezoek van Gerard zullen er al veel vorderingen zijn. Men zal foto's maken om ons op de hoogte te brengen en er wordt rapport uitgebracht van iedere voortgang.
Ik ben benieuwd, het is toch wel spannend, we moeten nog wel een kleine €100.000 opbrengen, dus weer een oproep help ons!!!

De tijd vliegt voorbij! Nog maar 5 nachtjes en dan zie ik mijn liefjes weer. Dat is toch ook wel heel erg fijn. Het werk is hier natuurlijk nooit klaar en dat geeft toch wel een onafgemaakt gevoel. Maar dat moet ik toch echt loslaten. We hebben toch wat bereikt en als de nieuwe maternity er staat dan helemaal!
Ik ben al een beetje mijn spullen aan het uitzoeken voor de terugreis. Vanmiddag gaan we op kraamvisite bij een stafmedewerker die bevallen is van een tweeling. Gerard heeft haar geholpen bij de bevalling dus vandaar dat we uitgenodigd zijn in haar huis.
Leuk hoor. De komende 3 dagen zijn volgepropt met nog lessen reanimatie en couveuse, monitor en infuuspomp, afscheid nemen en hopelijk nog een paar zonnestraaltjes meepikken. De zon hebben we al heel lang niet gezien. Terwijl ik dit type schijnt hij! Je zal zien voordat ik bij het huisje ben is hij weer verdwenen. De herfst is begonnen, veel regen en bewolking dus. net Nederland, alhoewel de temperatuur is hier toch wel beter, namelijk het blijft ongeveer 28 graden, niet verkeerd toch?

Lieve groet
Angela

• 20 Februari 2011 - 11:40

Conny:

Leuk te zien dat er voorbereidingen zijn voor de bouw, wat zal je trots zijn als straks de nieuwe afdeling er is, waar men dan de juiste zorg kan verlenen. Ook vind ik het knap werk dat je met een minimaal aan middelen een primatuur in leven kunt houden. Pijnlijk genoeg moet je ook weleens afscheid nemen van zo een ukkie, wetende dat hij het in Nederland mogelijk wel had gered met al de zorg die wij kunnen leveren. Ik kan begrijpen dat je hier niet te vaak bij stil moet staan, omdat dit met je gevoel in een spagaat komt te zitten, knap dat je dit voor elkaar krijgt.

De tijd vliegt inderdaad en jij kan met een goed gevoel naar huis terug, je werk is nooit klaar, dus reden om terug te komen. Je verricht mooi werk, ik ben trots op je!

lieve groet Conny

• 20 Februari 2011 - 12:18

Elma:

Leuk om ook deze weer te lezen.....
    Veel plezier je laatste daagjes daar...!
    Liefs Elma

• 20 Februari 2011 - 13:51

Sandra:

Het gaat de goede kant op zo te lezen!!
    OOk nog genieten he de laatste dagen daar!
    Wees trots op jezelf, zijn wij ook! je doet prachtig werk daar!
    Enne voor 2013 kun je dat huisje reserveren voor Mirjam, jou en mij he!

Liefs San

• 20 Februari 2011 - 20:12

Fam Broere:

dag mam,
    fijn dat er hard gewerkt wordt aan betere zorg! Hoop dat het allemaal goed, en af komt. Aangezien jullie nog het nodige geld nodig hebben......
    Dus dat wordt nog even hard knokken met lessen geven, en hopen dat ze er voorlopig weer even mee vooruit kunnen.
    Hier schommelt het weer ook behoorlijk. Zowel regen/zon als de temperatuur.
    Maar 1 ding is zeker: nog ff en je bent weer thuis. Bij je mannetje.
    dikke knuff, Richard, Charlie en natuurlijk Nina

• 20 Februari 2011 - 20:26

Mirjam:

Nog een paar daagjes...eigenlijk is de tijd voorbij gevlogen. Hoop nog een paar verhalen van je te lezen hoor, vind het super wat je daar doet!

• 21 Februari 2011 - 07:25

Mieke Van Aalten:

Ik heb met veel interesse een gedeelte van je blog gelezen.
    Fantastisch werk wat je daar doet voor een betere zorg.
    Veel succes nog de laatste dagen en goede reis terug naar huis.

Mieke