Zo klein en zo groot - Reisverslag uit Singida, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu Zo klein en zo groot - Reisverslag uit Singida, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

Zo klein en zo groot

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

17 September 2014 | Tanzania, Singida

Vanmorgen liep ik langs de maternity om even te kijken hoe mijn kleine vrienden het doen. Tot mijn schrik lag de kleine man te snakken naar lucht en had een saturatie van 34 en een hartactie van 78. Ik schrok me rot, de zuurstofconcentrator was weg!!!
Wat was er aan de hand? Ze hadden een reanimatie op de verloskamer en hadden daar de zuurstof voor nodig! Tja en hij leek het zo goed te doen en die andere niet dus dan is de keuze snel gemaakt.
De reanimatie was ondertussen geslaagd en die flinke dame leek geen zuurstof meer nodig te hebben. Dus snel het apparaat terug naar de couveusekamer gebracht en aangesloten.
Gelukkig hij herstelde vrij snel…..opluchting. Bij de check of zijn infuus nog goed zit komt de volgende tegenvaller…helaas hij ligt ernaast en waarschijnlijk al een tijdje want het kleine manneke drijft door de couveuse!
Pole pole wat jammer!! Na enkele pogingen om een nieuw infuus te prikken (waarbij ik jullie de details zal besparen) stoppen we met proberen en besluiten we om hem toch voeding te gaan geven.
Dus een nieuw maagsonde erin en gestart met half Nenatal en half water. Ik weet het anders ook niet. Nu maar hopen dat zijn darmen er klaar voor zijn, dat zal de komende uren/dagen moeten blijken.
Moeder heeft nog steeds geen moedermelk, waarschijnlijk eet en drinkt ze te weinig, en is het knijpen in haar borst onvoldoende om melk te produceren. Om haar te helpen gaan we vanmiddag proberen om met een handkolf te kolven. Deze hebben we van het SFG gekregen. (dankje Pia!!) Moeder kijkt me een beetje argwanend aan. Wat moet ze met dat ding? Enfin, met het nodige handen en voeten werk komen we een heel eind. Daarna breng ik haar wat soep, gemaakt van de zakjes die we altijd meenemen, ik hoop dat ze het op eet.
In het kader van “knutselen met kijkers” komen we hier altijd een heel eind.
“De zuurstof uit de muur” is in werking gesteld voor de kleine prematuur zodat hij niet afhankelijk is van een apparaat wat moet worden gedeeld. Wat heerlijk. Alleen is deze lucht droog en onverwarmd en al snel zie ik zijn slijmvliezen uitdrogen, hij heeft natuurlijk al niet zoveel reserves……
Hans is blij dat hij ook kan helpen en gaat aan de slag om een bevochtiging te maken voor de zuurstof. Op de foto zie je het resultaat en het werkt prima!! Hungara Hans je bent een kanjer!!

Het kleine manneke staat in schril contrast met de 3 cm doorsnede grote nieuwe bewoner van ons huisje. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik niet echt een fan ben van deze bewoners.... ik houd hem daarom scherp in de gaten. hem te pakken krijgen heft geen zin want hij is altijd sneller dan ons........als hij straks ineens verdwenen is zit ik in ieder geval niet rustig op de bank...hihi

Badaaye......houdoe!

  • 17 September 2014 - 21:02

    Herman Van Der Hoeven:

    Mooie verslagen Angela en wat is Hans toch een handige bliksem.
    Sterkte daar. Groetjes Herman

  • 17 September 2014 - 21:32

    Sandra:

    Wat een geluk dat handige Hans mee is!!!!

  • 17 September 2014 - 21:48

    Monique Broers-Havermans:

    Hoi Angela en Hans!

    Goed om te lezen dat jullie al weer zoveel goed werk verzet hebben!
    Het is bijna niet voor te stellen voor ons hoe de omstandigheden daar zijn, wij hebben het hier echt onvoorstelbaar luxe! Die kleine mopjes daar hebben het toch maar moeilijk, zonder alle voorzieningen die voor ons zo gewoon zijn. Ik hoop dat het kleine mannetje het redt daar!
    Slimme hans, die even een bevochtiger maakt! Toch een goede oplossing zo! Ik heb nog niks gehoord van de DPA-man over het echo-apparaat, ik neem aan dat hij nog laat weten of het nog mee kan met de container?
    Nou, meid, zet m op, die baby's daar boffen maar dat jullie zo goed voor ze zorgen!
    xx monique

  • 18 September 2014 - 08:44

    Belia:

    Ha Angela en Hans,

    Wat een wereld van verschil met alle luxe die wij hier in de ziekenhuizen hebben en wat hebben jullie al goed werk verricht!
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Veel succes daar!

    Groetjes Belia

  • 18 September 2014 - 21:17

    Charlotte:

    Hey mam en Hans.

    Oh gelukkig was je zo oplettend om die kleine man weer van zuurstof te voorzien. Wel erg dat daar maar 1 mogelijkheid voor is...
    Hopen dat de moeder nu nog melk gaat produceren. Maar als ik dat zo lees betwijfel ik dat.
    Heel veel succes verder! Ook met die andere kleine inwoner. Of moet ik zeggen: sterkte?!

    Liefs Charlotte

    ps zal morgen de spraakboodschap aan de meiden laten horen: nog niet aan toe gekomen. xxx

  • 30 September 2014 - 21:35

    Charlotte:

    Och die foto van dat handje..... oef wat klein....En dat koppie..... och....

    En dan die spin: jak! Ieuw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Habari uit Makiungu

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 48319

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 02 April 2016

Makiungu 2016

12 September 2014 - 11 Oktober 2014

Makiungu 2014

30 Maart 2013 - 27 April 2013

Makiungu 2013

20 Januari 2012 - 11 Februari 2012

Makiungu 2012

29 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Makiungu 2011

18 April 2009 - 10 Mei 2009

Makiungu

Landen bezocht: