Nog meer prematuren - Reisverslag uit Singida, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu Nog meer prematuren - Reisverslag uit Singida, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

Nog meer prematuren

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

03 Oktober 2014 | Tanzania, Singida

En of het er nog niet genoeg zijn, er zijn sinds gisteren weer 3 prematuren bij gekomen.
We hebben 2 couveuses en dus, lig je als tweeling samen in een couveuse. Beetje lastig als je zelf 1 kg weegt en je broertje 1.7 kg ivm het verschil in temperatuur. De tweeling is gisterenmorgen om 5 uur thuis geboren en rond 9 uur kwamen ze in het ziekenhuis aan omdat moeder zich niet goed voelde. Ze zijn ongeveer 7 of 8 maanden bij de geboorte. Temperatuur is niet te meten, zo koud zijn ze, het duurde dan ook uren voordat ze opgewarmd waren. Het betekende ook dat ze al die tijd niets gehad hadden, geen glucose, geen voeding, beide zijn zuurstofbehoeftig. Wonder boven wonder waren hun eerste glucosecontroles goed. Er is één monitor dus om de beurt er even aan om te controleren. Je wordt vanzelf creatief…. Met een maagsonde, een neusbril met zuurstof, om de 2 uur voeding en de warmte van de couveuse lijken ze het voorlopig te redden. Maar hopen dat er geen andere dingen bij komen, zoals een infectie of zo. De moeder is nog steeds heel zwak en kan niet naar haar kinderen, echt zielig hoor! Moedermelk heeft ze ook nog niet dus de kunstvoeding die we hebben meegenomen komt weer goed van pas.

Vanmiddag kwam er een opname binnen. Het kindje was afgelopen zaterdag geboren waarschijnlijk bij 7 of 8 maanden.(komt we vaak voor he) hij weegt 1.1 kg en ziet er ziek uit. Lage temperatuur en zuurstofbehoefte. Tja we liggen vol, wat doe je dan? Dan moet degene van 1,7 kg die er al een tijdje in ligt naar moeder en met de kangoeroe-methode verder behandeld worden. (= kind op je huid dragen onder de kleding, als een kangoeroe dus.

Vanavond is Juliette in de dienst. Het is een van de dames die aangewezen is om de extra training van mij te krijgen. Nou je snapt wel dat er genoeg geoefend kan worden.
Toch bijzonder dat er op dit moment zoveel kleine prematuren liggen. Ik hoop stiekem dat er even geen bij komt, ik weet even niet waar ik de zuurstof vandaan moet halen. De beide zuurstofmeters aan de muur zijn in gebruik, evenals de zuurstof-concentrator.
Vanmorgen heb ik les gegeven na het ochtendrapport. De artsen en verpleegkundigen die er dan zijn luisteren aandachtig. Er worden wat vragen gesteld, maar oefenen? Dat is waarschijnlijk wel heel erg eng………….

Nog 6 dagen waarvan 4 werkdagen, alhoewel ik zo’n vermoeden heb dat ik in het weekend ook op de maternity zal zijn. We nemen de kansen zoveel mogelijk waar om mensen te helpen om te leren gaan met zieke en kleine prematuren. Daarom zijn we tenslotte hier!

• 04 Oktober 2014 - 19:46

Ineke:

Nou je kan je helemaal uitleven daar!
    Leuk als ze open staan om van je te leren, maar wel jammer dat ze dan niet wilen oefenen.
    Hopelijk gaat het met al je kleintjes goed, veel succes!
    liefs Ineke

• 06 Oktober 2014 - 10:27

Charlie:

Och wat een kleintjes! Oef! Ik hoop dat ze het halen!
    Succes mam!

dikke knuffel van ons

• 06 Oktober 2014 - 12:49

Yo:

Ik hoop dat die kleine hummetltjes het gered hebben, iedere keer weer spannend.
    xxx

• 06 Oktober 2014 - 17:38

Jacqueline Gutlich:

Lieve Angela en Hans,
    Het heeft even geduurd voordat ik jullie berichten had gelezen.Maar eenmaal begonnen kon ik er niet mee stoppen en ben nu dus helemaal bij.
    Het blijft toch ongelooflijk dat de dingen die voor ons zo normaal zijn daar uitzondering zijn.
    Even wat zuurstof,een glucose controleren ,een infuus inbrengen,we trekken de kast open en voila de spullen liggen voor het grijpen.En wat moet het moeilijk zijn als je de kinderen dan moet laten gaan omdat je niets meer voor ze kan doen.Heel frustrerend!De tranen liepen bij mij al over de wangen.
    Ik heb heel veel respect voor wat jullie daar doen.Het zijn iedere keer toch weer stapjes voorwaarts.
    Kijk uit naar het volgende verslag,succes en een dikke knuffel. xxx

liefs Jacqueline

• 09 Oktober 2014 - 00:24

Monique Broers:

Vanavond een late dienst gehad in ons moderne,goed uitgeruste ziekenhuis. Wat een contrast!
    Er liggen bij ons zo'n 22 baby's nu, de meeste te vroeg. En als er nog meer geboren worden, geen probleem, materiaal genoeg, en wij werken wel wat harder. Wat lijkt het me lastig om het met twee couveuses te moeten doen, en keuze's te moeten maken!
    Maar in ieder geval krijgen de kleintjes daar nu ook aandacht en goede zorgen!
    Jullie zijn goed bezig daar, en nu maar hopen dat ze daar over hun angst heen kunnen stappen, en zo samen de beste zorg kunnen bieden die daar maar mogelijk is!
    Succes nog even! En tot snel weer, xx Monique