Vervoer van een bekende patiënt - Reisverslag uit Singida, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu Vervoer van een bekende patiënt - Reisverslag uit Singida, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

Vervoer van een bekende patiënt

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

26 September 2014 | Tanzania, Singida

Het vervoeren van een patiënt in de Rural van Tanzania is niet echt gemakkelijk, zeker niet als je een gebroken heup hebt.
De patiënt is in dit geval een bekende. Father Tom is een zeer toegewijde man. Hij zet zich zijn leven lang al in voor het kindertehuis in Sihuju, niet ver hier vandaan. In dit tehuis wonen ongeveer 75 gehandicapte kinderen. Ik ken hem van mijn eerdere bezoeken, omdat hij op vrijdag altijd de H. mis dient in de convent van de MMM sisters. Daarna eet hij met ons mee en dat is altijd heel gezellig. Ik heb hem 2 keer bezocht en ben altijd weer onder de indruk geweest van dit tehuis. Waar eigenlijk teveel kinderen zijn, voor de ruimte die het biedt. Waar vrijwilligers zich inzetten en waar men vooral afhankelijk is van gulle giften.
Father Tom loopt altijd al moeilijk. Nu ligt hij al een langere tijd opgenomen in Makiungu Hospital. Dinsdag bleek dat hij zijn heup heeft gebroken en daarvoor naar Arusha moet, waar een specialist aanwezig is die hem kan helpen.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Over de weg is het te hobbelig en daardoor pijnlijk en door de lucht daarvoor moet hij wachten tot het donderdag is. Toch wordt voor het laatste gekozen.
De vraag hoe hij bij de airstrip komt is de volgende en leidt tot menig discussie. In de auto op een brancard, op de brancard of dragen.
Dat laatste lijkt mij het beste idee. Er zijn genoeg mannen die hem kunnen dragen en kunnen afwisselen. Op de foto’s kun je zien hoe een en ander is verlopen. De plaatselijk schooljeugd was natuurlijk ook van de partij, want als het vliegtuigje komt is iedereen in rep en roer.
Father Tom bereikt veilig en zonder teveel bumps het vliegtuig, hij zal inmiddels wel geopereerd zijn.

Ik heb gisteren niet veel meer gedaan, het verlies van de kleine Angelo heeft aardig wat energie opgeslokt.
Vandaag, vrijdag dus, ligt er een nieuwe baby in de couveuse. Het is er een van een tweeling, helaas is zijn broertje overleden. Ze zijn op tijd geboren en hij weegt 1700 gram, (dat is best groot trouwens als je gewend bent geraakt aan inmiddels 700 gram) wat er mis is gegaan weet niemand……………
Er zijn vannacht 10 bevallingen geweest en iedereen heeft het druk gehad. Dat begrijp ik best maar wie weet er wat van die kinderen? uhhh het antwoord moet ik jullie schuldig blijven.

Het wordt hoog tijd dat er lessen komen voor het verplegen van een baby in de couveuse! Het trainen on the job is niet genoeg voor nu. We hebben afgesproken dat er een aantal verpleegkundigen opgeleid worden als ‘specialist’ zodat ze elkaar verder kunnen instrueren. Daar beginnen we maandag mee!
Nu eerst maar eens wat ontspannen en af en toe ff naar die kleine……………..

Fijn weekend allemaal!!

• 26 September 2014 - 22:20

Monique:

Hoi Lieve Angela,

Wat verdrietig dat de kleine Angelo het niet heeft gehaald, wat heb jij en de mensen daar hard voor hem geknokt! Daar ligt het zeker niet aan! Het blijft oneerlijk dat het feit dat je op een bepaalde plek op de aarde geboren bent, uitmaakt hoe oud je wordt. Wat mogen wij ontzettend dankbaar zijn dat we hier alles zomaar voorhanden hebben, goed om daar af en toe bij stil te staan.
    Succes daar de komende tijd, met de nieuwe baby, en alle kleintjes die nog komen Fijn weekend, tot snel... xx

• 27 September 2014 - 10:44

Ineke:

een weekendje rustig aan heb je wel verdiend na al die ingrijpende gebeurtenissen.
    liefs Ineke

• 28 September 2014 - 09:20

Ietje:

hoi Angela,

Had even een achterstand in het volgen van je dagboekverslagen over je ervaringen.
    Ben nu helemaal bij gelezen en bewonder je om wat je daar, ver weg, doet voor die zeer kleine, kwetsbare kindjes. Het lijkt me heel moeilijk om toch afscheid te moeten nemen van een kindje waar je zo voor geknokt hebt. Heel veel succes nog met alles wat je daar doet.
    lieve groet Ietje

• 29 September 2014 - 09:25

Charlotte:

Wat erg toch dat Angelo het niet heeft gehaald. .... Je hebt je er hard voor ingezet om hem in leven te houden. Triest..... Maar nu weer Door met nieuwe baby. Hard is het. Maar waar helaas.....
    Veel sterkte en succes nog daar! liefs en kusjes van ons

• 29 September 2014 - 16:37

Claudia:

Hoi Angela,

Wow, ik moet even bijkomen van je verhalen. Heb ze net allemaal gelezen en de tranen lopen over mijn wangen om kleine Angelo. Wat moet dat een inpact op je hebben.
    Mijn respect voor wat je doet groeit elke keer weer als ik de verhalen van Daphne hoor of de verhalen over je reis lees! Je doet super goed werk daar en ik hoop dat het geluk jullie nu gaat toelachen daar, want steeds een baby zien gaan is natuurlijk niet waarvoor je daar bent!

Heel veel sterkte en nog een hele mooie en bijzondere reis toegewenst!
    Groetjes aan Hans!

xxx Claudia

• 29 September 2014 - 17:32

Joke Hol:

Hoi Angela en Hans,
    Even een berichtje uit nat Nederland.
    Ik lees net je verhaal over Father Tom met zijn gebroken heup. Wat ontzettend sneu voor hem. Laat hem groeten van mij en wens hem een goed herstel. Een alleraardigste man.
    Nog even en jullie gaan weer op huis aan. Nu ik er zelf ben geweest, weet ik wat dat betekent. Je zou zo weer terug willen.
    Doe ze allemaal de groeten en zeg maar dat ik een beetje heimwee naar ze heb!
    Als je weer thuis bent, kom je maar hier met al je verhalen.
    Goeie reis naar huis,
    Joke

• 30 September 2014 - 09:28

Rob Potters:

Beste Hans / Angela,

Als ik de foto's zie en de omstandigheden waaronder jullie moeten werken. Heb ik diep respect voor jullie. De gemiddelde Nederlander gaat naar een 5 sterren hotel in Turkije, waar ze zich vol eten en drinken. Jullie inzet voor de mede mens vind ik top!

Ik hoop dat jullie een leuke tijd hebben en veel mensen gelukkig kunnen maken.

Doei Rob.