Slangen….er zijn ergere dingen - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu Slangen….er zijn ergere dingen - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

Slangen….er zijn ergere dingen

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

05 Februari 2012 | Tanzania, Dodoma


Alleen zijn is nooit een van mijn fijnste bezigheden geweest, met andere woorden ik kan er gewoon niet zo goed tegen. Alleen in een huisje is dan nog tot daaraan toe maar de kruipende en vliegende onbekende soorten engerds doen me soms de stuipen op het lijf jagen. Iedere avond inspecteer ik mijn kamer en kruip zo snel mogelijk onder mijn klamboe in de hoop dat de muggen geen kans hebben. Die muggen zijn niet eens mijn ergste vrees, nee de rest …… vooral de spinnen vind ik doodeng!! Ik ben nu eenmaal een ontzettende bangerik. Als ik van de convent naar huis loop, zie ik in gedachte al van alles in de bosjes zitten en ik verzeker je het is best donker ondanks de verschillende lampen. Van de week kreeg ik de schrik van mijn leven en heb ik stokstijf stilgestaan met de klink van de deur in mijn hand om weg te kunnen rennen. Ik was met Hans aan de telefoon toen ik ineens een sissend geluid hoorde (niet te zachtjes) Je raad het al ik dacht dat er een slang in mijn huisje zat en het moest wel een grote zijn!! Het geluid liet zich om de zoveel tijd horen en het zweet brak me uit….. Tot me opviel dat het wel erg regelmatig was.. Ik begon een vermoeden te krijgen dat er geen slang in mijn huis zat maar iets anders dat buiten dit rare geluid maakte! Op een gegeven moment stopte het en kon ik weer wat ontspannen, maar de schrik zat er goed in. De volgende morgen vroeg ik aan mijn buurman Eric of hij dat geluid ook gehoord had. En jahoor daar kwam de aap uit de mouw! Hij was gisterenavond buiten vlees aan het koken in een hoge drukpan! En om de zoveel tijd liet hij de lucht ontsnappen….. nou daar sta je dan met je blonde kop…lachu natuurlijk, ik geloof dat ik het nog wel eens zal moeten horen.
De vrouw met zwangerschapsvergiftiging is helaas overleden. Waarom blijft de vraag. Er was een elektriciteit storing en het duurde een tijdje voordat de generator aanging. De Saturatie daalde steeds flink als ze even van de zuurstof af was, de vraag is nu of dat eraan meegeholpen heeft of niet. Het zal wel onduidelijk blijven. De moeder van deze vrouw ging enorm tekeer toen ze haar dochter in de auto legde. Ik zal dat geluid niet snel vergeten. Als iemand overleden is dan wordt het lichaam gelijk meegenomen door de familie en snel begraven, dat is echt anders dan wij gewend zijn. Het blijft rot voelen als iemand overlijdt en de vraag blijft of we er alles aan gedaan hebben. Het went in ieder geval nooit.
Vandaag is er een kindje geboren met een ernstige afwijking namelijk met anencefalie. Dat wil zeggen dat de hersenpan niet of nauwelijks gevormd is en er weinig hersenweefsel is. dit soort afwijkingen worden in Nederland tijdens de eerste echo’s al gecontroleerd en gezien, evenals de open ruggetjes. Het kindje heeft nauwelijks geleefd, dat was voorzien en wordt heel (in mijn ogen) laconiek op gereageerd. We hebben nu een kindje liggen met een enorme uitstulping op zijn ruggengraad. Het is een zogenaamd open ruggetje, maar dan met een bijna gesloten uitstulping. Zijn beentjes zijn gedeeltelijk verlamd en zijn leven zal hij in ieder geval niet kunnen lopen. De wond wordt dagelijks zo steriel mogelijk verzorgd. Als de huid helemaal gesloten is zal hij een correctie krijgen maar het defect blijft bestaan. Ppff ik heb het ooit gezien toen ik in Tilburg werkte omdat daar deze operaties gedaan werden, het blijft heel akelig om te zien. Terwijl ik mijn collega help met verbinden vraag ik mezelf af of de moeder wel op de hoogte is van de toekomst van haar kindje.
Ondanks dat het zaterdag is wordt er hard gewerkt door iedereen. Er is nog weinig tijd om de maandag voor te bereiden. Ik zal er wel nooit aan wennen hoe ze hier te werk gaan. Structuur is er niet en iedereen doet maar wat, het verbaasd me dat er toch zaken af worden gemaakt alleen de logica ontgaat me volkomen. De een staat te poetsen en daarnaast staat iemand te boren in de muren omdat de tralies voor de ramen nog gemaakt worden. Als die dan klaar is en heeft schoongemaakt komt de volgende om de ramen aan te smeren en begint het hele schoonmaak verhaal weer opnieuw. Ik kan nu mijn ongeloof delen met de mensen die uit Malta. Die zijn gisteren aangekomen. Deze missieorganisatie uit Malta heeft al veel voor het ziekenhuis gedaan. De hostel hebben ze gebouwd en er komt regelmatig een container met een voorraad aan spullen. Geweldig hoor! Al snel blijkt dat ze dezelfde mening zijn toegedaan als ik. Het is een enorm cultuurverschil denk ik, je veranderd het niet en moet dat denk ik ook niet willen!
Mijn speech is klaar en wordt op dit moment vertaald in het Ki Swahili. Hopelijk heb ik nog even tijd om te oefenen. Morgen horen jullie het hele verhaal van de opening.
Dikke kusssss

  • 05 Februari 2012 - 17:45

    Daphne:

    hey mam
    je bent ook echt een angsthaas jij :P eerst het onweer nu weer een slang :P maar ik snap je angst wel hoor! ben wel blij als je weer terug bent hoor tot zaterdag hug
    xjes daphne

  • 05 Februari 2012 - 18:19

    Conny:

    Hallo Angela,

    Tja, qua gedierte zit je niet goed, ach je bent daar ook niet om de held uit te hangen, toch;-).

    Morgen zal wel een drukken dag worden en ik ben benieuwd naar de foto's en jou verhaal.
    Ik wens je een mooie dag toe en succes bij de opening.

    Ik ben trots op je!

    Lieve groet Conny

  • 05 Februari 2012 - 18:21

    Ineke:

    het is te hopen dat je de speech nog even kunt oefenen in het Ki Swahili 't zou leuk zijn als ze je verstaan. maar de waardering is altijd wel groot als je iets in hun eigen taal zegt, veel succes.
    en ja al die enge dieren ik snap het best hoor zeker als je alleen bent.
    morgen een hele feestelijke dag waarbij je geduld vast op de proef wordt gesteld.

  • 05 Februari 2012 - 18:27

    Monique:

    Wat een verhalen angela!
    Het lijkt echt een compleet andere wereld waar je nu in zit.
    Heel veel plezier morgen bij de opening,
    X Monique

  • 05 Februari 2012 - 20:37

    Charlie & Co:

    hey mam,
    een slang? Dat zou mij ook zeer angstig maken! Als was het dus de pan van de buurman! ;-)
    Achteraf een lachertje! Hahahaha!!
    Ja dat het werktempo etc totaal anders is, is totaal wennen idd.
    Hoop dat je speech goed gaat!
    Dikkekus uit het witte Breda

  • 05 Februari 2012 - 21:10

    Karin Servaas:

    He Angela,

    Leuk je even te lezen.
    Wat een verhalen zeg.
    Wel lachen met die slang. Als ik je zo hoor over al die insecten zou ik daar geen oog dicht doen.
    veel sterkte en plz nog daar

    kuzz karin

  • 06 Februari 2012 - 21:42

    Joost & Marlous:

    Hi Angela,
    Klinkt allemaal spannend daar! Benieuwd hoe de opening gegaan is...
    Veilige terugreis toegewenst en tot van de zomer.
    Liefs, Joost en Marlous

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Makiungu 2012

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

Weer thuis

09 Februari 2012

Afscheid

07 Februari 2012

De opening, een feest om nooit meer te vergeten

05 Februari 2012

Slangen….er zijn ergere dingen

01 Februari 2012

Effe bijkletsen
Angela

Habari uit Makiungu

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 48368

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 02 April 2016

Makiungu 2016

12 September 2014 - 11 Oktober 2014

Makiungu 2014

30 Maart 2013 - 27 April 2013

Makiungu 2013

20 Januari 2012 - 11 Februari 2012

Makiungu 2012

29 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Makiungu 2011

18 April 2009 - 10 Mei 2009

Makiungu

Landen bezocht: