Feestje en Maltezer zuurstof uit de muur - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu Feestje en Maltezer zuurstof uit de muur - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

Feestje en Maltezer zuurstof uit de muur

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

28 Januari 2012 | Tanzania, Dodoma

Even omschakelen. Gisterenavond (27-1)hadden we een feestje om 2 redenen. De mensen uit Malta, die geregeld hebben dat er nu zuurstof en vacuüm uit de muur komt zijn aanwezig en het is de dag van overlijden van de oprichtster van de congregatie Medical Missionaries of Mary, Marie Martin. Dit jaar viert de congregatie haar 75e “verjaardag”, waar de zusters onderdeel van zijn.
Dit betekent een uitgebreid diner met een drankje vooraf gaand door een H Mis opgedragen door Father Thom. Altijd weer bijzonder om dit mee te mogen maken en het maakt dat ik me klein voel bij deze bijzondere mensen. Wat ik doe stelt echt niets voor in mijn ogen, het krediet moet gaan naar de mensen die hier hun leven wijden aan de mensen die hier wonen, in the middle of nowhere. De mensen die geen of nauwelijks vrijetijd hebben en dag en nacht met het ziekenhuis bezig zijn. Mijn bewondering gaat uit naar Maria die echt geen seconde tijd voor zichzelf heeft. Ze rent heen en weer tussen afdelingen, kantoor en kerk…..
Als er dan in gebed aandacht gaat naar de mensen die mij dierbaar zijn omdat ze me laten gaan om hen hier te helpen, dat ik bedankt wordt voor mijn hulp en dat ze dan voor mij bidden…..word ik emotioneel en lopen de tranen over mijn wangen. Ik voel me dan zo dichtbij en onderdeel van iets wat ik niet kan beschrijven, dat is zo bijzonder. Daar ben ik heel dankbaar voor en prijs ik de dag dat Gerard aan me vroeg of ik iemand wist die een couveuse in Tanzania wilde introduceren. Ik ben oneindig dankbaar dat ik deze kans heb gekregen en dat ik hier mag zijn.

De maaltijd is heel gezellig er wordt veel heen en weer gepraat en de wijn smaakt uitermate goed. We eten zelfs aardappelsalade, een welkome afwisseling met de rijst, de rijst en de bonen.
Het toetje bestaat uit ijs met en coccuspudding, heerlijk dus. Dat is een ding waar ik nooit aan zal wennen en dat is het eten. Ik herinner me vorig jaar dat het verlangen naar een patatje groot was en dat een van mijn collega’s mij er een beloofde……hahaha, nieuwe kans maatje!!

De mannen uit Malta zijn zeer tevreden over de uitvoering van hun project. Ze vertellen me dat de zuurstof uit de muur 99% is, wauw dat is even anders dan de 40% uit de concentrator.
We zullen wel onze afspraken hierover moeten veranderen, want je geeft dus altijd 99%, ook aan een prematuur die je zuurstof geeft en dat is voor de ogen van de prematuur weer niet zo’n succes. In Nederland hebben we zogenaamde mixers die ons helpen 21%-100% zuurstof te kunnen geven, dat is hier helaas niet mogelijk. Dus moeten we iets anders verzinnen. Minder flow of zo.
De vacuüm helpt ons bij het uitzuigen, dat zal voortaan beter gecontroleerd en schoner plaatsvinden. Nu ervoor zorgen dat het uitzuigen niet weer standaard wordt!

Vandaag is wasdag en wat uitrusten. Volgende week ga ik samen met Francisca reanimatielessen geven ook voor volwassenen, dus vooral veel op internet als het tenminste werkt, want gisteren waren we offline.
Dikke kus en ik mis jullie allemaal


  • 28 Januari 2012 - 20:25

    Charlie & Co:

    Even wat anders eten, idd lekker!
    Maar het is idd knap om te horen wat die mensen geven om een ander te helpen...
    Wel erg fijn van de zuurstof! Een hele verbetering.
    dikkeknuff

  • 29 Januari 2012 - 14:04

    Conny:

    Hallo Angela,

    Net terug van de wintersport loopt mijn mailbos vol met berichten van jou uit Makiungu, je verhalen zijn weer hartverwarmend en ik krijg het gevoel bijna naast je te staan, zo beelden schrijf je. Vervelden dat je nu weinig kan doen en het zal wel moeilijk voor je zijn je handen op je rug te houden, voor zover dit kan. Ik wist niet dat in Tanzania ook een vorm van arbeidsinspectie was. Gelukkig kan je met je cursus veel betekenen.

    Leuk de foto,s van de nieuwe maternity. Wat een mooi gevoel moet het zijn dat jullie organisatie daar deel van is en dat je voor de mensen zoveel kan betekenen. Het zal een mooie opening worden, denk ik. Hier mag je/jullie met recht trots op zijn.

    Geniet van het moment en ik zie je nieuwe mail met plezier tegemoet.

    Lieve groet uit het koude kikkerland!



  • 30 Januari 2012 - 18:36

    Ineke:

    geweldig dat er zuurstof en vaccuum uit de muur komt dat zal wel wennen zijn voor hen
    een lekker etentje is ook niet gek op zijn tijd hopelijk is het beter gevallen dan het etentje vorig jaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Makiungu 2012

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

Weer thuis

09 Februari 2012

Afscheid

07 Februari 2012

De opening, een feest om nooit meer te vergeten

05 Februari 2012

Slangen….er zijn ergere dingen

01 Februari 2012

Effe bijkletsen
Angela

Habari uit Makiungu

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 48370

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 02 April 2016

Makiungu 2016

12 September 2014 - 11 Oktober 2014

Makiungu 2014

30 Maart 2013 - 27 April 2013

Makiungu 2013

20 Januari 2012 - 11 Februari 2012

Makiungu 2012

29 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Makiungu 2011

18 April 2009 - 10 Mei 2009

Makiungu

Landen bezocht: