Bloody Monday - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu Bloody Monday - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

Bloody Monday

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

30 Januari 2012 | Tanzania, Dodoma

Wat een gekke dag vandaag. Ik maak vandaag een presentatie voor BLS bij volwassenen en kinderen boven 1 jaar. Dat wil zeggen, ik ben daar dit weekend al mee begonnen maar het kostte meer tijd dan ik verwacht had.
Uit gewoonte loop ik eerst even de maternity binnen om te kijken of er iets is waar ik me mee kan bemoeien (haha tsja zo is het wel, maar dan met goede bedoelingen natuurlijk) Er ligt een vrouw waar gisteren een spoedsectio bij gedaan is ivm zwangerschapsvergiftiging. Haar kind is inmiddels overleden.(wist ik nog niet trouwens) De vrouw ligt aan de monitor en ze rochelt, ze is opgezwollen en haar saturatie is 65%. Ik vraag (zo rustig mogelijk) of iemand al geprobeerd heeft om haar zuurstof te geven. Nee dus. Ik haal het apparaat erbij en start met zuurstof. Het duurt niet lang voordat haar saturatie stijgt naar 85%, ze wordt uitgezogen en lijkt wat rustiger te ademen met een guedel. (mayotube) Haar bloeddruk is netjes. Ze krijgt Lasix waardoor ze gaat plassen en nu maar hopen dat ze verder opknapt. Ik kan maar niet begrijpen dat niemand die lage saturatie opvalt! Dat maakt het soms toch wel erg lastig hoor. Je leert ze om de monitor te gebruiken, nou dat lukt, nu moeten ze nog de waarden interpreteren.....Enfin, herhalen, herhalen is belangrijk dus maar snel naar mijn presentatie.
Ik breng eerst nog even wat spullen naar Blendina, die ik mee heb gebracht. En dan komt Sr. dr. Sheila naar me toe. Of ik bloed wil geven. Ik heb gisteren aangeboden dat ik wel weer (net als vorig jaar) bloed wil geven als het nodig is. Er ligt een jongen van 28 jaar die een ernstig ongeval heeft gehad, er blijkt een auto (van de politie nb) over zijn bekken te zijn gereden. De gevolgen zijn afschuwelijk. Hij ligt hier nu al 9 weken en hij hersteld niet. Zijn wonden pussen heel erg en het bot van zijn stuitje is inmiddels zichtbaar. (sorry voor deze onsmakelijke details) Hij heeft al 8 zakken bloed gehad en heeft meer nodig dan dat. Ik twijfel geen moment en denk dat ik dat wel even tussendoor kan doen. Als ik de zak zie die afgetapt is denk ik wel: zow das nie niks (ff op zijn Brabants)!!
Maar ga vrolijk verder met wat ik aan het doen was. Dat was toch net even teveel want mijn oren suizen en ik voel me niet helemaal jofel. Ben maar naar het huisje gegaan en heb daar wat bij liggen komen (watje!) En de presentatie afgemaakt. Morgen bespreek ik hem met Maria en dan gaan we gelijk starten.

Liefs voor jullie allemaal

  • 30 Januari 2012 - 17:45

    Charlie & Co:

    hey mam,
    tja als je bloed geeft, en dan zeker veel, moet je idd niet te snel weer wat doen. En dan ben je geen watje! Heeft Richard ook altijd snel last van als hij gegeven heeft.
    En idd jammer dat ze het zuurstof apparaat nog niet helemaal snappen en toepassen. Hopelijk binnenkort wel. Succes nog met lessen geven.
    dikke knuff vanuit het vriezende (jawel!) Breda

  • 30 Januari 2012 - 18:43

    Ineke:

    moeilijk om te concluderen dat ze de apparatuur wel gebruiken maar nog niet snappen dat er dan soms ook iets moet gebeuren als de waardes niet goed zijn.
    en even een zak bloed laten tappen zonder dat je er iets van merkt lukt niet bij die temperaturen, goed dat je zo'n goede bloedgroep hebt.
    wat een geweldig leuke foto heb je opgestuurd gekregen!
    erg leuk om al je belevenissen weer te hebben gelezen, veel succes daar! maar dat zit wel goed geloof ik.

  • 30 Januari 2012 - 21:19

    Nelleke:

    Fijn om zo je belevenissen te kunnen volgen. Het zal tijd en veel kennis overdragen kosten om er voor te zorgen dat ze alles goed kunnen gebruiken. Maar dat is jou wel toevertrouwd!
    Fijne tijd nog daar!

  • 01 Februari 2012 - 09:22

    Janet:

    Hoi dappere
    Ik kan mij voorstellen dat je af en toe klein voelt in die voor ons zo andere wereld.
    Gisteravond 3 opnames gekregen in een uur tijd. Liep zoals meestal gesmeerd!!
    Wat is het dan fijn om alle hulpmidelen bij de hand te hebben!!
    Lieve Angie ik wens je. Veel succes met je lessen en andere plannen die ja daar nog hebt!!
    En genite van alles!! Een dikke knufel van mij,Janet

  • 01 Februari 2012 - 20:00

    Irmgard:

    Pfff je doet het toch maar even, petje af hoor
    Dan hebben wij het toch maar makkelijk met alles bij de hand
    gr x Im

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Makiungu 2012

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

Weer thuis

09 Februari 2012

Afscheid

07 Februari 2012

De opening, een feest om nooit meer te vergeten

05 Februari 2012

Slangen….er zijn ergere dingen

01 Februari 2012

Effe bijkletsen
Angela

Habari uit Makiungu

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 48385

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 02 April 2016

Makiungu 2016

12 September 2014 - 11 Oktober 2014

Makiungu 2014

30 Maart 2013 - 27 April 2013

Makiungu 2013

20 Januari 2012 - 11 Februari 2012

Makiungu 2012

29 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Makiungu 2011

18 April 2009 - 10 Mei 2009

Makiungu

Landen bezocht: