Goed nieuws!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu Goed nieuws!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

Goed nieuws!!

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

08 Februari 2011 | Tanzania, Dodoma

Vandaag gaat Prosper Edwin naar huis met zijn moeder. Hij is helemaal opgeknapt en moeder ook na haar keizersnede. Ze was zo verschrikkelijk blij en dankbaar. Ik kon haar niet helemaal begrijpen maar ik geloof dat God goed voor mij zorgt. Duizendmaal dank en een lieve lach kreeg ik als bedankje, mooier kan je het niet hebben vooral die glimlach en de manier waarop ze tegen me sprak, maakte me heel klein en dankbaar dat dit kleine ventje zo heerlijk is opgeknapt. Met dank aan alle mensen in Nederland die mee hebben gedacht. Gelukkig heeft de anti-biotica geholpen, zeker omdat hij het intraveneus kreeg. (per infuus) op bijgaande foto kun je het gelukkige stel bewonderen.
Het is een komen en gaan van zwangere vrouwen. Ze wachten geduldig hun beurt af en hebben hun hele huishouden meegenomen. Je moet hier gewoon voor jezelf zorgen, voor je eten en de was. Meestal is er wel familie in de buurt die helpt en ’s nachts onder het bed van de zwangere slaapt! Dus iedereen is afgeladen met teiltjes tassen vol met de gekleurde doeken en eten. Een grappig gezicht. Maar als je eraan denkt dat ze misschien wel 20 km hebben moeten lopen met deze hoeveelheid aan persoonlijke spullen op hun hoofd dan is de grap er al snel af.
De postnatale afdeling (kraamafdeling) is erg vol, het lijken wel stapelbedden, soms kan ik maar moeilijk de kraamvrouw ontdekken, tussen de verschillende mensen die op het bed hangen of liggen te slapen. Ergens in een doek gewikkeld ligt dan de baby. De vliegen op hun gezichtjes vind ik nog steeds afschuwelijk, ik kan er maar niet aan wennen. Als ik een moeder wijs op een kakkerlak in haar bed pakt ze hem op en gooit en weg. Zo gewoon………… jakkie de rillingen lopen over mijn rug.
Ik wil nog proberen om wat foto’s te maken maar dat gaat niet zo makkelijk. De vrouwen laten zich niet graag vastleggen op de gevoelige plaat. De wachtrij buiten de maternity heb ik vast kunnen leggen dankzij Dorothy. Ze heeft een relaas gehouden over de nieuw te bouwen kraamunit en daarom vonden de meeste het wel goed. Maar je kunt ook zien dat sommigen hun hoofd afwenden. Zeker als hun man er niet bij is doen ze dat liever niet.
Vandaag heb ik een aantal spullen, die ik mee gebracht heb, overgedragen aan Dorothy. Ze was er blij mee. We zullen email adressen uitwisselen zodat we voordat ik weer kom meer gericht dingen mee kunnen nemen. Wat ik nu mee heb gebracht is een gok. Het is wat ik dacht dat ze nodig zouden kunnen hebben, maar dat kan natuurlijk veel beter geregeld worden.
Nou, Monique de ballonnen en stuiterballen worden in dank afgenomen. De felle kleurtjes spreken de verpleegkundigen in ieder geval heel erg aan. De kinderen die een onderzoek moeten krijgen of hebben gehad krijgen er een. ik ben benieuwd naar de reactie van de kinderen. Ik geniet dagelijks van mijn heerlijke Hollandse thee en de hagelslag voor op brood, daar ben ik erg zuinig mee, maar is een heerlijke afwisseling.
Ik verlang nu al naar een heerlijke vette patat met!!! Oh jullie weten niet hoe je dat soort dingen kunt missen. Maar na een week van rijst, een onbestendige prutje met vlees, spinazie en wortelen als lunch en pannenkoekjes met kaas of honing/jam als diner dat maakt toch rauwe bonen zoet vrees ik. De kok doet zijn best om er wat van te maken maar hij heeft natuurlijk ook niet meer dan wat er op dat moment aan ingrediënten aanwezig is. We hebben wel een keer gebakken aardappelen op, een feestmaal dus! Ach, ik wil niet klagen hoor alleen ben ik me weer eens bewust van de grote diversiteit waaruit we thuis kunnen kiezen en dat we dan soms nog niet eens weten wat we zullen eten! I love the groserie AH! Het fruit is daarentegen heerlijk, verse mango’s heerlijk zoet en bananen, avocado en sinaasappeltjes, zijn over het algemeen wel aanwezig en maakt wel wat goed.
Morgen weer een aantal presentaties over de infuuspomp, monitor en couveuse. Een hoop werk toch nog het maken van de presentaties, maar het is gelukt geloof ik. Handig hoor zo’n fototoestel en de laptop die doet heel goed dienst.
Groetjes en weer tot snel
Liefs Angela


  • 08 Februari 2011 - 13:10

    Liesbeth:

    Wat een prachtige verhalen,heel leuk om te lezen.
    Succes daar. Liesbeth

  • 08 Februari 2011 - 13:46

    Charlie:

    je bent een topwijf!! :-)
    Heel mooi, om te horen dat de keizersnee goed is verlopen! En dat de kleine het goed maakt! Echt super!
    Jammer dat ze een beetje cameraschuw zijn.
    En verse zoete mango's zijn natuurlijk heerlijk. Maar nog ff doorbijten.... Dan kun je weer aan de friet.
    dikke knuff van fam Broere hihihi

  • 08 Februari 2011 - 15:08

    Robin:

    Zou waarschijnlijk niks voor mij zijn, niet genoeg/ slecht eten.
    Morgen eet de familie Broere & ik bij Hans, ik ben benieuwd wat we daar te eten krijgen...

  • 08 Februari 2011 - 16:23

    Hans:

    Pannekoeken met knoflook....

  • 08 Februari 2011 - 17:37

    Conny:

    Hallo Angela,

    Leuk elkaar zondag via hyves msn te spreken. Heb je skype al actief kunnen we elkaar via deze weg spreken.

    Wat een fijn bericht dat Prosper Edwin en zijn moeder samen naar huis gaan. Ik kan begrijpen dat je je ongemakkelijk voelt onder al die complimentjes. Je hebt ook erg voor zijn leventje gevochten en jij als moeder van vijf weet hoe waardevol je kind is.

    Zijn die bakstenen al voor de bouw van jullie unit, hoe ga je die bouw regelen daar ben ik ook erg benieuwd naar, ik ga zeker nog even de site bekijken is trouwens ook weer even geleden.

    Tja, dat ongedierte, daar ben ik niet jaloers op, wel in positieve zin op het werk wat je verricht.
    Geniet en zoals ik lees staat de friet al klaar als je weer terug bent.

    Ik hou mijn mail in de gaten voor je volgende verhaal.

    Lieve warme groet Conny

  • 08 Februari 2011 - 17:52

    Hans:

    Lieve schat,

    we spreken elkaar bijna elke dag en dan steek ik m'n bewondering voor jou niet onder stoelen of banken. Ik wil het ook even op deze wijze doen om ook aan anderen te laten weten hoezeer ik je bewonder om wie je bent en om wat je doet. Ik ben verschrikkelijk trots op je en ik prijs de dag dat ik je tegen ben gekomen. 'T is maar dat jullie het weten!!!!

  • 08 Februari 2011 - 19:13

    Mirjam:

    De eerste late dienst die we samen hebben ga ik een patatje voor je halen!!

    Groetjes, Mirjam

  • 08 Februari 2011 - 20:52

    Brenda:

    Wat een bijzondere verhalen, ik kijk elke keer of er wat nieuws is.
    Wat kun jij schrijven, misschien ooit een boek met je ervaringen?
    Nog een goede tijd.
    Groetjes Brenda

  • 09 Februari 2011 - 04:17

    Broer Hans:

    Hoi zusje, even een groet uit Orlando. Heb vandaag de beurs opgebouwd, morgenvroeg om 7 uur begint de show, de hele dag op je voeten stan en engels lullen, dat is weer heel wat anders dan wat jij de hele dag doet. De wereldhier ziet er wel heel anders uit dan bij jou. Hier draait alles om geld en luxe, niet om het overleven zoals bij jou. Keep up the good work! Probeer je ook nog een beetje te genieten? Groetjes van je broertje, xx Hans

  • 10 Februari 2011 - 13:23

    Monique:

    Hi Angela!

    Dat moet een heel fijn gevoel zijn,om moeder en kind samen en gezond naar huis te zien gaan! Toch even wat anders dan bij ons in t Amphia, net effe wat meer bijzonder! Denk dat het daar nog meer gevoel van tevredenheid geeft! Enne,alle complimenten van die moeder zijn zeker terecht, niet te bescheiden zijn, jij bent daar toch maar mooi,en doet het éffe'! Je hebt t zeker verdiend!
    Fijn dat ze de balonnen en stuiterballen leuk vinden, benieuwd hoe de kids reageren op dat gestuiter!

    Je hebt gelijk wat betreft het eten! Wij waarderen het niet altijd dat we zoveel keuze hebben, meestal bedenk ik me zuchtend rond een uur of 5; wat moeten we nu weer eten! Ondankbaar! Zal nu elke dag rond die tijd aan jou denken, en wat meer dankbaar zijn voor onze volle koelkast en supermarkt!
    Succes daar verder! Ga je andere verslag lezen!
    Dikke kus uit Oosterhout, Monique

  • 10 Februari 2011 - 16:15

    Bas:

    gewelidig leuk om te horen

    xxx bas en alle mensen van het internaat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Makiungu 2011

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2011

hello and goodbye

22 Februari 2011

Een anti climax

21 Februari 2011

Het grootste compliment

20 Februari 2011

Vooruitgang… stap voor stap.

18 Februari 2011

Spitsuur in de maternity
Angela

Habari uit Makiungu

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 48356

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 02 April 2016

Makiungu 2016

12 September 2014 - 11 Oktober 2014

Makiungu 2014

30 Maart 2013 - 27 April 2013

Makiungu 2013

20 Januari 2012 - 11 Februari 2012

Makiungu 2012

29 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Makiungu 2011

18 April 2009 - 10 Mei 2009

Makiungu

Landen bezocht: