de eerste mijpaal - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu de eerste mijpaal - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

de eerste mijpaal

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

30 April 2009 | Tanzania, Dodoma

Terwijl bij jullie alle vlaggen opgehangen worden omdat onze koningin jarig is, kan bij ons de vlag uit om een veel mooiere reden.
Vandaag woensdag 29 april, is het kleine ventje in de couveuse voor het eerst in gewicht aangekomen, een mooier resultaat kunnen we niet hebben. Net nu ik contact heb gehad met een van de kinderartsen in Schiedam, met de vraag wat te doen met de voeding van de kleine jongen om ervoor te zorgen dat hij groeit.
Het ziet er steeds meer naar uit dat hij het gaat redden. Hij is levendig en ligt regelmatig in de rondte te kijken. De temperatuur blijft constant bij een couveusetemperatuur van 30°, dat is mooi dus. Wat zo grappig is, is dat mensen mij feliciteren met het behaalde resultaat............en zijn moeder is dolblij en bedankt me. Bijzonder, anders kan ik het niet zeggen. Ik vertel haar dat dit het resultaat is van al haar moeite om de moedermelk af te kolven. En het geduld wat ze op moet brengen omdat haar kind in de couveuse ligt. Normaal toch zullen wij denken, voor ons wel, maar voor hier is het bijzonder. Je moet maar geloven wat die mzungu (=blanke) uit Nederland je verteld. Nou, een ding is zeker ik ben trots op wat we hebben bereikt tot nu toe, dit is waarom het uiteindelijk gaat.

Vandaag, heb ik weer voor het eerst de training gegeven met betrekking tot de werking van de couveuse en de verpleging van een prematuur in de couveuse.
De opkomst was groot en men was zeer geïnteresseerd in hoe de couveuse werkt, hoe je hem gebruikt en wat belangrijke observaties zijn bij een prematuur.
Natuurlijk hebben met zijn allen, ik denk ongeveer 15 mensen, rondom de couveuse gestaan en was iedereen onder de indruk van onze kleine man die het zo goed doet.
De vragen die gesteld worden: hoe krijgt hij lucht/zuurstof, en wat als hij een infuus heeft, waarlangs moet de lijn dan? Men had het idee dat hij het er wel benauwd in moest hebben, ik kon nu mooi uitleggen hoe de circulatie geregeld is in de couveuse en waar men op moet letten.

Ik hoor net van Gerard dat er misschien nog een prematuur van 28 weken aan komt! Oeps, en dan? We gaan het zien. Waarschijnlijk dan maar met twee in een couveuse, als dat maar goed gaat. Eerst maar even afwachten, het is hier niet zo makkelijk om zwangerschapsduur vast te stellen. Het echoapparaat wat afkomstig is uit Nederland en naar Nederlandse maatstaven de zwangerschapsweken bepaald, klopt wat dat betreft niet voor hier,. De kinderen zijn over het algemeen kleiner. Een “gewone” á terme baby weegt gemiddeld 2500 gram, wat veel lager is dan bij ons.

Ik hou jullie op de hoogte.

Vandaag is het (nog) rustig, vandaar dat ik op dit tijdstip even de gelegenheid heb om aan de computer te zitten. Arme Gerard hij is op dit moment de enige die hard moet werken met een vol OK programma.....pole pole Gerard, morgen is het misschien weer andersom.....

Liefs
Angela


  • 30 April 2009 - 08:02

    Liesbeth:

    Hoi Angela,
    Gefeliciteerd,fijn dat het met de kleine jongen goed gaat,dat is je dan toch maar weer mooi gelukt,wat een ervaring!!!
    Jou tijd daar begint al weer aardig op te schieten,wat gaat het snel.
    Vandaag mooi weer,een echt koningen zonnetje,maar geloof mij jou zonnetje ligt daar veilig in zijn glazen huisje!!!
    groetjes en tot mails Liesbeth

  • 30 April 2009 - 09:09

    Conny:

    Wat moet je het een goed gevoel geven dat het mannetje in gewicht aan het groeien is en de hoop dat hij het zal redden, een mooier gevoel kan je toch niet krijgen.
    Wat ik zo mooi vind is dat de verpleegkundige zo leergierig zijn. Zoals je schrijft die mzungu (=blanke) die vertelt hoe het kan en de verpleegkundige die er voor open moeten staan. Het lijkt mij dankbaar werk, je kennis te delen vanuit hun cultuur gedacht. Wat zij nodig hebben en wat zij nog veranderd willen zien, in het verleden is het toch vaak onze manier van werken die zij moesten overnemen en dan onstaat er weerstand. Zoals jij het brengt prikkel je de mensen en staan ze open, dat een een kwaliteit op zich, waar je trots op mag zijn. Dat jij straks weer met een goed gevoel terug komt kan ik mij goed voorstellen. Anderzijds is er nog veel te doen en zoals je zegt die stichting moet er komen, zodat jij meer goed werk kan verrichten.

    Wel ben ik benieuwd hoe je het oplost als de tweede primateur komt, zodat je die ook een goede start kan geven.

    Jij ook een fijne Bea dag, geniet van je rust en tot mails!

    liefs Conny

  • 30 April 2009 - 20:21

    Ineke:

    Hoi Angela,

    Wat fijn dat je zoveel resultaat boekt.
    Ik wil je nog even vertellen dat wat hier een mooie koninginnedag moest zijn geeindigd is in een drama.
    Vanmorgen om 10 voor 12 is een man van 38 jaar in Apeldoorn,waar de Koningen en haar familie was, met zijn auto door de afzettingen heen gereden.
    Resultaat 5 doden en 11 gewonden. Heel Nederland heeft het op tv kunnen zien het was verschrikkelijk. De mensen vlogen door de lucht. De mensen hebben botbreuken en/of hersenletsels.
    De dader heeft gezegd dat het opzet was maar tot nu toe lijkt het een eenmansaktie.
    De feestelijkheden zijn of afgelast of langzaam beeindigd.

    Ik wens je verder veel succes met het delen van je kennis, kun je ook nog wat van hun leren?

    Groetjes Ineke

  • 30 April 2009 - 20:55

    Anja:

    Hoi Angela,
    Wat goed om te lezen dat het kleine ventje gegroeid is. Ik had je mail gelijk doorgestuurd naar de kinderartsen en Bert heeft snel gereageerd.Maar hij was al gegroeid voor je antwoord kreeg? Het maakt niet uit, hij is gegroeid. Koninginnedag is geeindigd in een drama,je hoort de verhalen wel als je thuiskomt.
    Geniet de laatste week nog van deze dankbare mensen!
    Liefs Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Makiungu

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2009

laatste dag

04 Mei 2009

eerste reanimatietraining

01 Mei 2009

dag van (geen) arbeid

30 April 2009

de eerste mijpaal

28 April 2009

dinsdag
Angela

Habari uit Makiungu

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 48400

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 02 April 2016

Makiungu 2016

12 September 2014 - 11 Oktober 2014

Makiungu 2014

30 Maart 2013 - 27 April 2013

Makiungu 2013

20 Januari 2012 - 11 Februari 2012

Makiungu 2012

29 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Makiungu 2011

18 April 2009 - 10 Mei 2009

Makiungu

Landen bezocht: