Reis en aankomst in Makiungu (vervolg) - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu Reis en aankomst in Makiungu (vervolg) - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Angela Kort - WaarBenJij.nu

Reis en aankomst in Makiungu (vervolg)

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

20 April 2009 | Tanzania, Dodoma

Aankomst in Arusha

Om 10.20 uur vertrokken uit Amsterdam en een rustige vlucht gehad.
Bij aankomst in Kilimanjaro even gewacht op onze “ taxi”, Rebecca en haar man kwamen ons ophalen. Blijkbaar waren we eerder aangekomen want ze waren er nog niet.
De auto waarmee ze kwamen was veel te klein voor al onze koffers èn nog eens 4 volwassenen , dus met tweeën achterin opgevouwen gezeten. Lachen, typisch Tanzania?
Bij de douane werd het nog even spannend want de douanebeambte wilde weten wat ik in al die koffers had zitten. Wel kleren natuurlijk, antwoordde ik......pffff ik mocht doorlopen. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik die koffers open had moeten maken, dan waren de poppen aan het dansen denk ik.

Het voelt warm en benauwd aan als we uit het vliegtuig stappen, het is 27 graden en vochtig warm. Dat is even wennen natuurlijk.
Bij aankomst in Olka Kola, nog even een koud biertje en dan slapen. Nou ja slapen, ik heb niet veel geslapen. Ik sliep met een jonge vrouw op de kamer en ik was als de dood dat ik zou gaan snurken, ik ben wel lekker uitgerust.
We gaan zo naar Arusha, het is pas 8.30 uur en ik ben al uren op. Lange dag dus. We zullen hier om 13.00 uur vertrekken.
Pole pole, alles op zijn tijd, dus waarom op tijd komen? Uiteindelijk vertrekken we pas om 14.30 uur........we zullen eerst moeten onthaasten eer we gewend zijn aan het tempo van Tanzania.

Aankomst in Makiungu
Om 16.30 uur komen we aan in Makiungu, het is fantastisch om iedereen weer te zien, een emotioneel (voor mij) en warm welkom. Het lijkt wel of ik niet weg ben geweest. Maria en Pricilla en nog meer andere zusters staan ons op te wachten, mijn hart gaat open en ik geloof dat ik straal, nee ik weet het wel zeker. Iedereen omhelst me en is blij om me weer te zien. Ik kom thuis.

Nadat we de eerste verhalen hebben uitgewisseld is een verkwikkende douche wel op zijn plaats. Heerlijk, wat kan een mens blij zijn met een paar stralen water.....
opgefrist gaan we om 19.00 uur aan tafel, natuurlijk eerst een liedje zingen...een welkomstlied.
Het is als vanouds, gezellig en warm.
We slapen met zijn drieën in een huisje. Gerard, Tom en ik. Ik hoef dus nergens bang voor te zijn met 2 mannen in huis. Tom is een medical student uit Engeland.
Hij is hier geboren toen zijn vader en moeder hier werkte. Hij is nu voor het eerst “terug” in zijn geboorteplaats.
Morgen om 8.00 uur worden we weer verwacht bij het ochtendgebed. Dan zie ik weer een groot deel van de staf terug, leuk ik kijk ernaar uit.
Ik heb alleen geen bereik hier met mijn mobiel, dat moet ik morgen even regelen met een tijdelijke simkaart speciaal voor Tanzania. Dan kan ik mijn schatten laten weten dat alles goed is hier.
Jammer dat ze er niet bij zijn, anders was het plaatje compleet.


Dag 1 in het Hospital,

Om 8.00 uur zijn we present bij het ochtendgebed, we worden welkom geheten en iedereen reageert weer enthousiast. Een grote familie is het hier.
De spullen die we hebben meegesjouwd vanuit Holland worden o.a. naar de operatieafdeling gebracht. De perfusiepompen, zullen morgen geïntroduceerd worden aan de nurses. Een gaat naar de maternity ward (kraam) en een naar de children ward (kinderafdeling). Ik hoop dat ze de juiste spuiten hier hebben, want ik heb er natuurlijk niet zoveel meegenomen.
De couveuse is slechts een keer nog gebruikt nadat we vorig jaar vertrokken zijn. Hij staat ook te ver weg van de maternity ward. De nurses kunnen er niet constant een oog op houden. Ach, dat had ik vorig jaar ook al wel bedacht, maar toen was het niet anders. Dit is een mooi voorbeeld van hoe dingen hier gaan als het om veranderingen gaat. Dat is moeilijk, ze willen wel maar nieuwe ideeën hebben veel tijd nodig om in te zinken.
Waarschijnlijk komt hij op de verloskamer, we gaan daar een hoek als couveuseplaats inrichten, compleet met de monitor die ik heb meegebracht. Ook deze zal instructie behoeven. Wat mooi is aan het feit dat de couveuse op de verloskamer komt, is dat de monitor ook voor de kraamvrouw gebruikt kan worden, als ze om welke reden dan ook extra controle nodig heeft.
We zullen zien hoe alles gaat lopen, ik weet zeker dat ik weer een geweldige tijd zal doormaken. Oja, het weer is trouwens geweldig hier, mochten jullie het willen weten, ongeveer 27 graden, af en toe een wolkje en een lekker windje. Vanmiddag heb ik lekker even in de zon gezeten, ik ben toch wel moe na de reis en al indrukken tot nu toe.

Pole Pole.....rustig aan,vanavond op tijd naar bed.........maar eerst wil ik nog even weten hoe het met jullie gaat.

liefs Angela

  • 20 April 2009 - 16:33

    Conny:

    Hallo Angela,

    Leuk te lezen dat je weer thuis bent voor je gevoel. Dat zal je goed doen zo een warm onthaal, daar kan het weer niet tegen op. Zo te lezen ben je niet klaar voor deze drie weken, dus alle reden om terug te keren, toch! Vervelend hoor ;-)

    Ik zie je al stralen en met de stichtig kan en zal je in de toekomst veel mooi werk verrichten, dat nieuwe dingen lang moeten bezinken, maakt voor jou alleen duidelijk dat er veel werk in het verschiet ligt. Dit is jouw passie dus geniet met volle teug de komende weken. Leuk om toch op deze manier toch dicht bij jou te zijn en ik voel bijna hoe het voor jou daar moet zijn.

    veel liefs Conny

  • 21 April 2009 - 06:35

    Hans:

    Hallo liefje,

    Mooi om te lezen! Ben zo verschrikkelijk trots op je. Je doet zo mooi en zo goed werk daar.

    Hier is ook alles goed. Bas heeft zich opgeworpen als de wasvrouw, ik kook. Ga nu weer naar de boot, nieuwe watertanks installeren en de zooi opruimen....

    Hou van je, Hans

  • 21 April 2009 - 08:18

    Richard:

    Hey schone moeder,

    Fijn dat de reis goed is gegaan. En dat je zo warm wordt ontvangen is ook zeer ontroerend. En voelt je thuis, maar ook weer niet natuurlijk...haha.
    Ik wens je veel succes daar en geniet van het mooie weer. Hier is het op het moment trouwens ook lekker lente weer met een graad of 19.

    Groetjes je schone zoon...

  • 21 April 2009 - 11:36

    Corry :

    fyn dat je reis zo goed is verlopen denk je wel goed aan je zelf myn kiezen zyn er uit en allesis weer voorby

  • 21 April 2009 - 17:12

    Charlie:

    hey mam,

    wat goed om te horen dat alles alweer zo goed is verlopen! Zo te merken voel je je er helemaal lekker bij. Jammer dat de couveuse nog niet veel is gebruikt....
    Ik denk dat ons kleintje intussen weer is gedraaid, dwars. Het is een echte dwarsligger......
    Verder gaat alles ok: het dak ligt al op de aanbouw en vrijdag komt de dakdekker het dakleer aanbrengen.
    Gisteren zijn we naar Tineke Schouten geweest, en dat was echt gezellig.
    Nou mam, hou je taai!

    dikke knuff, je dochter, Charlie

  • 21 April 2009 - 19:11

    Lisbeth:

    Hoi Angla,
    Wat een prachtig verhaal,geweldig dat je zo onthaald bent door de mensen die je zo aan het hart liggen.He meid je hebt wel ff mazel zeg met dat gedoe bij de douane,zou je bijna alles voor niks hebben meegenomen.Ik wacht met spanning de foto,s af,heel veel geluk daar en geniet!!!!!!!!!Liesbeth

  • 22 April 2009 - 14:53

    Ma En Ineke:

    Hallo Angela,

    Fijn dat de reis goed is gegaan en dat je goed door de douane bent gekomen. Ben je al een beetje gesetteld? Geniet van alles om je heen de tijd is zo weer voorbij.

    Heb je al wat kunnen doen?

    Hier is alles oke, met ma gaat het ook weer ok na het trekken van de tanden.

    Liefs en groetjes van ma en ineke

  • 22 April 2009 - 16:53

    Richard&Charlotte:

    Hey schoonmoeders,

    Wij hebben nu ook skype. Kunnen we een keertje een bel afspraak maken! Zaterdag of zondag avond?? Laat maar via via weten.

    Nog veel succes en tot skype dan maar....

    Groetjes je allerliefste schoonzoon en je dochter Charlotte

  • 24 April 2009 - 21:05

    Anja:

    Hoi Angela,
    Fijn om te lezen dat het allemaal zo goed verlopen is. Ik zie ons nog staan op de couveusekamer met de vertegenwoordiger van Spacelab en zijn meegebrachte monitor voor Tanzania. Wat lijkt dat al weer lang geleden.
    Geniet ervan. Dit is echt jouw passie!
    Liefs Anja

  • 04 Mei 2009 - 15:10

    Bas:

    geweldig leuk voor je ik hoop dat je daar nog een leuke vakantie beleeft en dat alles goed gaat verlopen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Makiungu

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2009

laatste dag

04 Mei 2009

eerste reanimatietraining

01 Mei 2009

dag van (geen) arbeid

30 April 2009

de eerste mijpaal

28 April 2009

dinsdag
Angela

Habari uit Makiungu

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 48400

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 02 April 2016

Makiungu 2016

12 September 2014 - 11 Oktober 2014

Makiungu 2014

30 Maart 2013 - 27 April 2013

Makiungu 2013

20 Januari 2012 - 11 Februari 2012

Makiungu 2012

29 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Makiungu 2011

18 April 2009 - 10 Mei 2009

Makiungu

Landen bezocht: